A magyar hip-hop trtnelme
2006.02.01. 05:56
…S LN VILGOSSG! (avagy mindig az els lpsek a legnehezebbek).
Sokaknak kzhelyesnek tnhet a fenti cm, de mire vgig olvasstok ezt a 4 rszbl ll -rszben dokumentlis jelleg - beszmolmat, szmotokra is vilgoss vlhat, mire utalok vele. Rszben arra az „informci-szakadkra”, ami a „80as vek - kialakulban lev - els Rap/Hiphop genercija, s a napjaink Interneten felnv, „mink a vilg(hl)” fle negyedik genercija kztt ttong. Taln pont ennek „ksznheten”, szreveheten ntt - a klnbz „hozzszlsos” frumok olvassa kzben is tapasztalhat - napjaink Hiphop vilgban mozgold (fiatal)emberek egyms irnti TISZTELETNEK hinya (tisztelet a kivtelnek). Ezzel nem minsteni akarom az „j arcokat” s a klnbz weboldalakat, st a friss hrek - s termszetesen az olyan rsok, mint pl. ez – a vilghln trtn gyors eljutsa az orszg, s egyben fldbolygnk klnbz pontjaira: egy risi lpst jelent a Hiphop terjeszkedsnek, s nem utolssorban komolyabb/tfogbb megismersnek is. „Sok a krtses duma”: mondan Tschppy, akinek „tbbves” unszolsval sikerlt vgre rvennie, hogy megrjam a magyar Hiphop kialakulst kezdetektl napjainkig. Ollkat el, s vgjunk bele!
1.rsz - A BREAK-KORSZAKKAL INDULT AZ EGSZ
Ha a kezdetekrl krdeznnk az „s-breakeseket”, legtbbjknek a 84-ben megjelent „MIKI: Jl Nznk Miki” albuma, s a velejr orszgos rlet ugrana be elsknt, mint inspirl behats. Termszetesen komoly szerepe volt azrt a magyar mozikban az 1985-ben vettett Break 1. s 2. rsznek is, a napjainkban mg aktv idsebb s fiatalabb tncosokra, magamat is, mint „hobbi electric booger-t” belertve. Nem jrunk messze az igazsgtl, ha Feny Mikls nevt emltjk mrfldkknt a break, valamint a rap magyarorszgi meghonostst illeten. A trtnet azonban mr egy vvel korbban „83-ban elkezddtt Nmetorszgban, amikor is Feny, az akkori Nyugati orszgrsz egyik nagyvrosnak stlutcjn megltta, egy minden eddigitl eltr stlusban tncol fiatalok csoportjt.
A robotmozgs imitlsra s akrobatikus elemekkel trstott dinamikus mozgsvilgukra sszegylt bmszkod tmeg rszv vlt is. Akkor fedezte fel magnak a break tncot, mint egy j korszak bevezetsnek lehetsgt kis orszgunkba. A tnchoz tartoz zenei stlust is tanulmnyozva, tervbe vettk s hnapokkal ksbb el is kezdtek dolgozni egy teljes albumon, az akkori Omega stdiban tbbek kztt Kbor Jnos hangmrnki segdletvel. Eltte mg 1983-ban kiadott egy nagylemezt „MIKI” cmmel, amely a rock and roll s twist jegyben kszlt, de a B. oldal els szmaknt mr egy kis elektronikus hangzst is belecsempsztek a „Lpjk a Lpcst” cm felvtelbe. A hozztartoz videklipben pedig mr felfedezhet volt nhny breaktncra utal mozdulat is.
Az akkoriban kt magyar televzis csatornn fut zenei msorokban (Pulzus, Egymilli Fontos Hangjegy, Zenebutik) Feny mr az j stlusrl nyilatkozott, mikzben megjelent 1984-ben a „Jn A Break” kislemez, majd vele egy idben a 10 szmot tartalmaz album is. Az ltala alaptott breakklubok, valamint breaktnc versenyek elleptk az egsz orszgot, Budapest s a Balaton sszes szrakozhelyn egymst kvettk akkoriban a rgtnztt break-tehetsgkutatk. gy rzem, hogy meg kell emltenem mg Miki albumn tallhat 2 olyan szmot, amelyek ers utnrzst keltettek a szakavatottabb fleknek mindamellett, hogy egsz jl sikerlt „feldolgozsok” lettek. Az egyik a cmad dal a „Jl Nznk Miki (Jn a Break–rap verzi)”, amiben Herbie Hancock „Rock It”-jra hasonl elektronikus hangzs fedezhet fel, valamint a „Csillagszem g”-re, amely az aktulis amerikai listkon szerepl Grandmaster Flash & The Furious 5: „White Lines (Don”t Do It)”-jnak hangulatt idzi.
Az akkori els genercis Break csapatok, mint a Turbo Break Company vagy a Harlem Company (akik a ’88-as Ki Mit Tud?-on a dntben msodikknt vgeztek egy profi rock-and-roll tnccsoporttal szemben) tagjai szerveztek breakklubokat, versenyeket, st mg rapszmokat is ksztettek a barti krk szrakoztatsra. 1987-ben egy ilyen rendezvnyen sajt magam, nzknt is meggyzdhettem milyen komoly szinten llunk hazai szinten. Break- s Electric Boogie tncosok leptk el a Kispesti Munksotthont, ahol a parti ideje alatt, az eltrben videmagnkrl magyar- s klfldi vonatkozs exkluzv film- s versenyfelvteleket jtszottak meglls nlkl.
Ott lttam s hallottam elszr lben kt – a Fat Boyst is lekrzve- beatboxol fit, akik egymssal versenyeztek, ki a jobb. A dnt hangzst az egybknt ktszeres electric boogie vilgbajnokunk, Steve akkori tncostrsa Dug (aki nem azonos a Vinyl Warriorsbl ismert Dugval) lpte meg, mikzben egy Sztr dtital vegbl kortyolgatta a nedt, olyan beat-et produklt, amilyet azta sem hallottam mg soha senkitl (lehet prblkozni beatboxerek). A helysznen dekorciul szolgl lepedkre neolux-szal festett httrrajzokat pedig egy pceli ismersm (korbbi vfolyamtrsam), Nagy Laci ksztette, aki mellesleg a Harlem Company egyik legersebb tncosa is volt egyben (v volt a legjobb „pattogs heli” az orszgban). A breakesek birtokban nagyon sok Hiphop vonatkozs film volt mr akkoriban, tbbek kztt a „Beat Street” is, ami Lacit mg 1986-ban (!) arra inspirlta, hogy a MV krhz falt – tbb mint 100 mter hosszan - grafittivel lefedje. Ezltal termszetesen egybl „keresett” szemlly vlt, de szerencsre megszta az gyet.
|